Oktoberfest

Imårn far vi efter vår svarta nissan och kör iväg till München för den 178:onde Oktoberfesten! Jag Klara och Antonia. Sååå ska bli så jäkla kul!

Guten Nacht

Har varit på tyska lektion ikväll, min lärare sitter allti å berättar nå intressant typ halva av tiden, och sen går vi igenom riktiga grejor. Fast egentligen så lär ja mej mer av att sitta å snacka med henne om vanliga saker än om att lära sig grammatik. Lite Kurtto-varning på den, men nej ja gillar det, det är jättekul att gå på lektion där! Nästa gång sa hon ifall ja kommer me tåg så måste ja stanna längre, för ja får inte vänta på stationen själv.. lite sött tänkt där.
Nej men ja tog bilen idag så de skulle gå lite snabbare å komma hem.
Annars är alla lite hängiga här, barnen är förkylda, jag har gått med stegring/feber en par dagar och är så jäkla trött hela tiden med. Därför blir de sovdags nuuuu!

Bild över Zürichsjön från Üetliberg

trötter

Heljen förbi. Klara har vart här hela heljen, på fredag var vi ute i Schaffhausen en sväng, men båda var så slut så vi åkte hem tidigt. På lördag bestämde vi oss för att köra roadtrip till Konstanz, så vi fick låna bilen och bila dit. Där var vi hela dan och sen då vi kom tillbaks for vi en sväng in till Schaffhausen på kvällen. Idag åkte vi in till Zürich och har legat i parken vid sjön. Vi fick syn på trampbåtar så vi hyrde en och trampade iväg ut på sjön. Sen stannade vi i parken en stund till innan alla begav sig hem. Jag och min otur valde fel tåg så det tog allt som allt 2 timmar för mej att ta mej hem, då det annars tar ca. 1 timme.
Nåja en kul å skön helj har det varit! Har vart så trött hela veckan så de va skönt me en lite lugnare helj. Men nästa helj smäller de troligtvis med nåt grymt! Ska bara planera lite så det blir helt säkert att vi åker!

Från trampbåten ikväll!

gailingen

Var just till Gailingen (Tyskland) å köpte lite grejer till kvällen. Snackade lite med en tant i kön, ja eller ja försökte iallafall på min knagliga tyska. Sen då ja sku köra hem kom de som ja allti e rädd för att ska hända.. Gränsvakten stoppade mej! Så ja måsta köra ti sidan, å sen sökte han snabbt igenom bilen. Ja hade köpt lite dricka, och det är nån viss mängd som man inte får ta över gränsen, men bra så hade ja inte så mycket.
Igår när ja for till Singen (också Tyskland) så hade ja glömt passkortet.. Men märkte det såklart först på tåget då de säger i högtalarna att det här är ett tåg som passerare gränsen, var beredd med era passkort om vakten kommer! Som tur kom ingen vakt, vet inte va de gör om man inte har passkortet? Måste kolla upp det, ifall det skulle vara riktigt riktigt dåligt ifall man passerar gränsen utan det..

Ja hade just å köpt tortellini i affären, kokade vatten och skulle hämta tortellinina från påsen. Nej se på fan hade ja glömt dem i affären!
Nåja, nu ska ja sova lite, sen kommer Klara hit och vi ska till... Lions såklart! Monica jobbar ikväll med, kul att träffa henne igen, har inte sett henne på två veckor, det har varit så fullt upp här.

Bild från Üetliberg förra heljen.

rhein

Vanlig dag, har inte hänt så mycket. Satt vid Rhen en stund nu och gjorde tyskaläxa o bara tog de lugnt.

rainy day

Heljen är över. Har sovit hos Klara hela heljen, skönt att vara borta för att sedan komma hem igen. Det blev utgång på lördag kväll efter Üetliberg till Nelsons. Igår slappade vi bara med film hela dagen.
Äntligen börjar hösten komma lite här också, sommaren har varit oändlig. Ca 12 grader regn är det här nu, men kollade just att de ska upp till lite över 20 grader sol igen mot heljen och nästa vecka.
Ja har haft båda barnen hemma idag, tjejen mådde inte så bra så hon ville inte gå till dagis. Vi har gjort en tågstation och biljettautomater och syselsatt oss med det största delen av dagen.
Nu ska ja sätta igång med t-shirten som ja skjutit upp alltför länge!

Annars måste ja skriva. På lördag kväll då vi kom till huvudstationen i Zürich så var det full fart med demonstration. Vi skulle gå till krogen men kunde inte ta den väg vi skulle, de var massa me folk överallt och sen började man höra skjutas. Polisen var tvungna att skjuta gummikulor och sen satt de igång tårgas. Fy va de sved i ögonen, fastän vi var en bit ifrån. Nej men sen skulle vi ta en annan väg för de hade börjat stänga av nån del av stationen. Så på andra sidan hade ungdomar dragit cyklar över vägen så inte bilarna skulle kunna köra. På gatan hade de börjat elda nånting. En bil var vällt upp på sidan, och massa med poliser med sköldar var där. Huh, inte precis ofta man hamnar mitt i nåt sånt. Ännu på morgonnatten då vi skulle hem sved de i ögonen vid stationen för det var ännu tårgas i luften. Fick höra att ca. 80 pers hade gripits, ja hoppas ingen hade skadats svårt.

off to Zürich

Sticker till Klara nu och lämnar där. Film å hårfärgning blir de ikväll, sen imårn ska vi upp till Uetliberg i Zürich. Utgång på kvällen antar ja de blir också. Trevlig helg på er!

skön dag!

Kom precis hem från en liten springtur med Klara. Ja slutade renn kl 2 idag så hoppade på tåget till henne, tog ca 1 timma me buss o allt, så jaa.. ja bor lite längre bort än alla andra, då alla bor i närheten av Zürich. Inte mej emot för det mesta, det är skönt med tåg. Men ibland såklart efter en heljnatt skulle man ju vilja vara hemma på 15 min, men nehepp.
Annars har de varit en bra dag. Morfarn från England är här, han är jättekul! Riktigt brittisk och såna där sköna skämt som bara ja sitter å skrattar åt. Å sen ploppar de hela tiden ut såna där roliga kommentarer om allt.. så idag har det kännts som vi vart i England, inte i Schweiz! Han ska vara här till lördag, så får se va vi alla hittar på för kul imårn!

interlaken-bilder

Interlaken var jättefint! Vi gick runt där i några timmar innan vi skulle bli upphämtade. Från canoyingen har vi inga bilder, kunde ju inte ha med kameran i vattnet.
Efteråt hoppade vi bara i duschen, tog en öl och började röra oss mot en liten krog där det vankades happy hour. Vi skulle egentligen tillbaka till Zürich för utgång där, men sen bestämde ja å Klara oss för att lämna i Interlaken istället. Så i blött hår, knappt nå smink, springtights och joggingskor och stora ryggsäckar spenderade vi våran kväll på baren. Stället var fullt med äventyrsfolk, och vi hängde med guiderna som jobbade på stället vi canoyade ifrån.
Sen sovde vi vid en av guiderna och åkte tillbaka till Zürich på söndag. Där hängde vi i en park och gick sedan och kollade på ett tivoli!
Jäkla kul helj, och snart är det helj igen, så får se vad som händer då!

Jessica och Klara i tåget

Klara, Jessica och Stine .. Två svenskar, en dansk och jag då finsk. Fattades bara en norsk för fulländad Scandinavia-team!

Jungfrau, över 4000 m högt.

Klara utanför krogen

Härlig utsikt man vaknade upp till på morgon! Direkt från ett alphus!

Parkhäng

tivoli i Zürich

au pair meeting

Ska lägga upp lite bilder från heljen senare/imorgon. Ska iväg till Zürich om nån timma på första au pair meetingen. De e svenska kyrkan som ordnar det varannan vecka. Ska bli kul!

canoying

Fy fan va grymt det var! Ja tänkte ju inte åka med, men sen då vi stod i infon och de andra gav sina bokningslappar å grejer, och sen då guiderna där frågade om ja inte skulle me.. Då tänkte ja, nej jäklar, ja måste göra de här, kommer ongra om ja inte gör det.. Och nej, ångrar verkligen inte det, typ de häftigaste ja har gjort!

På videon är de lite brutalare, men jaa ungefär så gick det till!

WOW vilken helj!

Otroligt grym helj har det varit! Är tvungen att skriva mer imorron, är så jäkla slut så måste sova!

nåja

Huh, blev en stressig eftermiddag idag. Skyndade mej till Singen på eftermiddagen. Skulle ta ett perfekt tåg hem som matchade med bussen. Men nej.. På stationen när ja skulle köpa ett bröd och hon hade packat å klart åt mej å ja skulle betala så märkte ja faa-aaan!! Min plånbok var borta.. Ja hade köpt nå lite i ett supermarket i andra änden av gågatan, och tåget gick om 15 min. Men sprang dit å frågade, å tack gode gud att plånboken var där.. Ja had väl lämna den på rullbande elä nå.. Usch va störand om ja rikti sku had tappa bort den, å börja fixa nya kort å allt.. Nåja sen had ja föståss missa tåget, så ja tog nästa som gick en halvtimme senare. Med det tåget skulle ja också kuna ta en buss direkt då ja kom ti Schaffhausen.. Men nää, ja hade inga mindre pengar så innan ja hade växlat å allt så hade ja missat bussen också, så satt å väntade i 40 min innan nästa gick.. Men kom ju hit till slut. Men då var det bara å byta kläder å dra in till stan igen. Men tog bilen ikväll, ha bara vari i Lions en liten stund me Monica å de andra tjejerna. Så nej, ingen utgång ikväll, faktist skönt.
Nepp fö imorron drar ja iväg me Jessica, Klara å en tjej till ner till Interlaken, mitten av Schweiz. De ska på nåt vatten grejs i bergen, men de så lite brutalt ut å va så dyrt så ja hoppar över, om de kommer levande därfrån kanske ja testar nån annan gång. Så ja far väl på nå vandring runtomkring, de ska tydligen va jättefint där!

sött

Sitter här nere i rummet nu. Hörde just uppifrån tjejen sjungandes " ojoj va står på, fabbe blev plötsligt blek o grå, ojoj va står på ojojojojoj" .. Haha emellanåt kommer de också hela Pippi Långstrump sången, och killen kan mittiallt börja sjunga lite "Snickerboa hoppfallera" .. Malin ha lämna en cd me Astrid Lindgren sånger här. De e jätte sött då de börjar sjunga något, för de vet ju inte riktigt va de betyder, utan de sjunger bara som de hör att de sjungs på cd:n. Men lite nostalgisk blir man ju då de dånar "de e inte illa, ja har ju apa häst å villa..."!

nooo

Fan, har mått på den sämre sidan idag.. Hoppas verkligen ja int blir nå sjuk nu ti heljen.
Annars har veckan rullat på. Tisdag var det tyskalektion, det går bättre och bättre. Har varit här nu i två månader, och föstår ganska mycke tyska renn, och har börjat snacka lite också. Kom ju hit utan knappt några tyskakunskaper alls så yes, det flyter på bättre hela tiden. Tyskalärarinnan följde mej till stationen sen, haha vet inte riktit varför, hon trodde väl ja inte hittade, men ja hade ju kommit dit från stationen så? Nåja, där had vi väl en av våra situationer där vi int rikti fösto varann, som händer ganska ofta. Hon snackar ju bara tyska, så ja det händer en del att ja bara sitter o stirrar på henne och vete fan va ja ska klämma fram..

Två månader ja ha de gått nu, om de känns så? Njaa, både och. De ha gått fort, men samtidigt känns det länge sen ja åkte iväg från Vasa. Kan int fatta att de renn e september. Måst verkligen börja planera in resor på heljerna nu.. Har bara varit ute den senaste månaden, och hela Schweiz + Europa finns ju inom nån/några timmar, så ska försöka satsa på mer resas nu på hösten.
Att åka tåg i Schweiz är också så otroligt skönt. Alla tåg är i tid, det är enkelt med byten och utsikten är förstås alltid något fint att vila ögonen på. Bara varje gång man åker in/från Zurich så åker man förbi Rhenfallen!

gonatt

Lite bilder från heljen.
Lördag, pink party i Lions då Ninni firade sin födelsedag.
Söndag, slapp dag i Zürich.

grüezi mitenand

Heljen är över. Fredagen-Lördag spenderade ja vi Jessica. På lördag eftermiddag gick ja runt i Zurich, sen hoppade ja på tåget hem och snabbt i duschen för att sen åka tillbaka in till Schaffhausen. Mötte upp Sabina, satt vi vid Rhen, sen utgång! Idag har ja å Sabina varit i Zurich och bara gått runt, sen käkade lite och satt på en pub. De ha vari en rikti bra helj igen!
Imorgon börjar de riktiga rutinerna här, tjejen börjar på dagis igen efter 3 veckor ledigt, alltså är ja hemma med killen på förmiddagen.
De blir tidig läggdags idag, helt slut efter heljen.

äntligen fredag

Har vart ovanligt trött denhär veckan, blev inte bättre av att idag har vart lite jobbig, men äntligen lite ledigt nu!
Det är fortfarande hett här, känns konstigt me tanke på att de e september. Jag och tjejen låg och solade igår, och idag har det vart 25 grader, blir väl kanske varmare imårn. Så de e jätteskönt att sommaren e längre här!

Småningom ska ja till Zurich. Ska bara vänta till klockan är efter 7 så ja kan gleisa in ( = åka tåg gratis). Ja ska ti Jessica ikväll och kolla film och bara ta det lugnt, skönt med en sån fredagkväll emellanåt!